Pedagogisch project
Onze school is een basisschool die behoort tot het officieel Nederlandstalig gesubsidieerd onderwijs. Het schoolbestuur is het gemeentebestuur van Sint-Agatha-Berchem.
Als openbare instelling staat onze school open voor alle kinderen, welke ook de levensopvatting van de ouders is.
Onze visie op onderwijs
In onze school wordt onderwijs vorm gegeven vetrekkende vanuit de volgende kernwaarden
- VERBONDENHEID
Verbondenheid staat voor samenwerking.
Samenwerking tussen leerkrachten, leerkrachten-leerlingen, leerlingen onderling, met het ondersteunend personeel, tussen school en ouders en met externe partners.
Verbondenheid is luisteren naar elkaar en samen oplossingen zoeken.
Verbondenheid is investeren in goede relaties om elkaar te ondersteunen en te verrijken.
- RESPECT
Wederzijds respect is een voorwaarde voor een positieve samenwerking.
Wij geven en vragen waardering en respect voor wie iemand is en wat iemand doet en voor alles wat we ter beschikking krijgen.
Verschillen in overtuiging, afkomst, origine, mening, geslacht, talenten… geven kansen tot verrijking en leren van en met elkaar.
Leraren en ouders zijn belangrijke rolmodellen.
- OPENHEID
In onze school is ontmoeten belangrijk en beschikbaarheid evident.
Wij werken actief aan open communicatie met alle betrokkenen.
Een open communicatie is de sleutel tot een eerlijke, positieve en opbouwende relatie met iedereen die bij onze schoolwerking betrokken is.
- ZORGZAAM
Het welbevinden en de betrokkenheid van elk kind staat centraal.
Dit is een voorwaarde om tot leren te komen.
Onze leerlingen krijgen zoveel mogelijk kansen om zich maximaal te ontwikkelen.
Wij delen de zorg voor onze leerlingen en zetten in op intervisie en professionalisering.
De Knapzak werkt verder aan het verbeteren van haar onderwijskwaliteit en streeft hierbij de volgende waarden na:
- ZELFSTURING
We streven ernaar dat leerlingen hun leerproces zelf in handen nemen.
Zelfstandigheid wordt gestimuleerd en er wordt ingezet op het ontwikkelen van een goede zelfkennis.
Wij streven ernaar om elk kind bewust te maken van zijn TALENTEN door er actief naar op zoek te gaan. Iedereen is op de een of andere manier KNAP!
Als de leerlingen geloven in zichzelf krijgen ze meer zelfvertrouwen en kunnen ze bewuster keuzes maken die bepalend zijn voor hun toekomst.
- ONDERNEMINGSZIN
Onze leerlingen worden uitgedaagd om na denken over problemen en creatief naar oplossingen te zoeken. De school biedt voldoende open en uitdagende leerkansen aan waarbij kinderen zowel individueel als in groep oplossingen kunnen bedenken. De leerlingen weten dat fouten maken mag. Elke fout wordt beschouwd als een leerkans.
- DIVERSITEIT
We streven ernaar dat leerkrachten en leerlingen positief omgaan met de onderlinge verschillen tussen elkaar.
Wij streven ernaar om de diversiteit positief aan te wenden in onze werking.
Elk kind is uniek en krijgt afhankelijk van zijn mogelijkheden en eigen noden specifieke ondersteuning.
We leggen de lat hoog voor elke leerling.
- OUDERS ALS PARTNERS
Wij ervaren dat ouderbetrokkenheid een gunstige invloed heeft op het leerproces en de algemene vorming van de leerlingen.
Wij willen laagdrempelig zijn en zetten in op het maximaal bereiken van de ouders .
Het is ons doel om de ouders zoveel mogelijk te laten participeren aan het schoolgebeuren.
Wij creëren mogelijkheden tot meeleven, meedoen, meedenken en meebeslissen.